Nama kelas : Kelas Raspberry
Bilangan murid : 15/20 orang
Umur : 5 tahun
Minggu & hari : 12 & Selasa
Tarikh : 20 Mac 2012
Cadangan masa : 40 minit (10.00-10.40 pagi)
Tema : pengangkutan – kenderaan di air
Tunjang utama : Tunjang sains dan teknologi- awal sains
Tunjang disepadukan : Tunjang bahasa dan komunikasi- Bahasa Malaysia
Tunjang perkembangan fizikal dan estetika – kreativiti
Standard pembelajaran utama :
ST 2.3.8 – menyatakan ciri sepunya setiap pengelasan yang telah dibuat dengan bimbingan
Standard pembelajaran disepadukan :
BM 2.1.4 – berinteraksi secara sopan dan bertatasusila
KTI 2.1.8 – menyanyi lagu dengan iringan muzik
Objektif pembelajaran : Di akhir pembelajaran, murid dapat :
1. Menyatakan ciri sepunya untuk setiap pengelasan yang telah dibuat dengan bimbingan guru
seperti jenis kenderaan air, perbezaan kenderaan air dengan kenderaan darat.
1. Menyatakan ciri sepunya untuk setiap pengelasan yang telah dibuat dengan bimbingan guru
seperti jenis kenderaan air, perbezaan kenderaan air dengan kenderaan darat.
2. Berinteraksi secara spontan dan bertatasusila dengan rakan-rakan dan guru.
3. Menyanyi lagu ‘row-row-row your boat’ dengan iringan muzik.Pengetahuan sedia ada :
Sudah mengenal pelbagai jenis kenderaan.
Sudah mengenal pelbagai jenis kenderaan.
Penerapan nilai :
Memberi perhatian, berani.
Memberi perhatian, berani.
Alat bantu mengajar :
kad gambar kenderaan air dan darat, muzik, power point, pelbagai kertas bewarna, kotak, dan vedio.
KBKK : menjana idea.
Cadangan masa | Aktiviti pengajaran & pembelajaran | Catatan | |
Aktiviti guru | Aktiviti murid | ||
Set induksi (5 minit) | i - Guru masuk ke dalam kelas sambil menyanyi lagu row-row-row your boat - Guru menjelaskan kepada murid tajuk lagu tersebut dengan apa yang mereka pelajari pada hari itu iaitu kenderaan di air. - Guru Meminta murid menyanyi bersama-sama sambil menonton vedio. | - Murid duduk di tempat masing-masing sambil memberi perhatian kepada guru. - Murid mendengar penjelasan yang diberi oleh guru - Murid menyanyi bersama-sama guru | ABM : muzik & vedio Objektif : 2 & 3 Penerapan nilai : memberi perhatian KBKK : menjana idea |
Langkah 1 (10 minit) | -Guru memasang power point dan menunjukkan gambar-gambar pelbagai jenis kenderaan air dan darat. Guru menjelaskan satu persatu mengenai gambar tersebut -Guru bersoal jawab dengan murid tentang slide yang dipaparkan tadi untuk mengetahui setakat mana kefahaman murid ke atas penjelasan yang diberikan | - Murid melihat dan memberi perhatian kepada gambar yang ditunjukkan melalui power point - Murid memberi respon tentang soalan yang diberikan oleh guru | ABM : power point Objektif : 1& 2 Penerapan nilai : memberi perhatian KBKK : menjana idea |
Langkah 2 (10 minit) | - Guru mengeluarkan dua kotak dimana ia dilabelkan dengan kenderaan air dan darat. - Guru mengeluarkan beberapa kad bergambar kenderaan air dan darat. - Guru menjelaskan bahawa murid akan diberi 2 kad bergambar iaitu kenderaan air dan darat . - Kemudian mereka diminta mengelaskan gambar-gambar tersebut ke dalam kotak yang dilabelkan kenderaan air dan darat | - Murid Melihat dan member perhatian terhadap guru - Murid tampil dengan berani ke hadapan untuk mengambil gambar tersebut lalu mengelaskan gambar-gambar tersebut mengikut jenis dan mendengar penjelasan guru | ABM : kotak dan kad bergambar kenderaan air dan darat Objektif : 1 & 2 Penerapan nilai : memberi perhatian & berani KBKK : menjana idea |
Langkah 3 (10 minit) | - Guru mengedarkan kertas berwarna kepada murid-murid bagi aktiviti origami - Kemudian mengajar murid membuat origami berbentuk perahu - Guru membawa murid keluar dan pergi ke kolam hiasan dan melepaskan perahu itu ke atas air . | - Murid mengambil kertas berwarna yang telah diberi - Murid member perhatian tentang apa yang telah diajar oleh guru dan mula membuat origami dengan bimbingan guru - Kemudian Keluar dan pergi ke kolam hiasan lalu melepaskan perahu mereka dengan berani | ABM : kertas berwarna Objektif : 2 Penerapan nilai : member perhatian dan berani KBKK : menjana idea |
Penutup (5 minit) | - Guru menyimpulkan dan bersoal jawab dengan murid tentang apa yang telah dipelajari | - Murid memberi perhatian dan member respon kepada guru | ABM : - Objektif : 2 Penerapan nilai : memberi perhatian KBKK : menjana idea |
Impak : Seramai 15 orang murid telah mencapai objektif dan 5 orang murid tidak mencapai objektif kerana tidak hadir ke sekolah. Penggunaan ABM memudahkan sesi pembelajaran dan pengajaran.
No comments:
Post a Comment